U Zlatar Bistrici povezali znanstvenu fantastiku i željeznicu

Kakve veze imaju znanstvena fantastika, kultura i željeznica? E, pa imaju.

Ususret Međunarodnom danu muzeja, koji se obilježava 18. svibnja, u Osnovnoj školi Zlatar Bistrica organizirani su radionica i predavanje. Kakve veze imaju znanstvena fantastika, kultura i željeznica? E, pa imaju. I to u obliku vrlo popularne pop-kulture zvane steampunk. S tim pojmom učenike 7. razreda OŠ Zlatar Bistrica upoznala je Kristina Pavlović, muzejska pedagoginja Hrvatskog željezničkog muzeja, koji je sastavnica HŽ Infrastrukture.

Steampunk lokomotiva

Radionica Oblikujte svoju steampunk lokomotivu organizirana je povodom Međunarodnog dana muzeja. Tema je Muzeji za edukaciju i istraživanje. Što danas djeca znaju o vlakovima? Kako ih doživljavaju? Voze li se njima? Imaju li, i kakvu, spoznaju o povijesti i razvoju željeznice? Sve su to pitanja na koja je odgovore među skupinom od 31 učenika i učenice u OŠ Zlatar Bistrica pokušala dobiti viša kustosica pedagoginja Hrvatskoga željezničkog muzeja Kristina Pavlović.

Na radionici pod nazivom Oblikujte svoju steampunk lokomotivu težište je bilo na povezanosti tehnologije i umjetnosti na primjeru vlakova, posebno parnih lokomotiva, i na njihovoj inspirativnoj ulozi u razvoju tehnologije, ali i podžanra u kulturi i znanstvenoj fantastici koji je nazvan steampunk.

Zlatarbistrički osnovnoškolci imaju priliku gledati vlakove svakodnevno jer pruga Zagreb – Varaždin prolazi kroz njihovo mjesto još od 1886., no malo se njih vozilo vlakom i o željeznici ne zna puno. Upravo zbog te činjenice ravnateljica škole Jasna Kokot Pelko i profesor tehničke kulture Ivica Švaljek sa zadovoljstvom su se uključili u ovaj projekt Hrvatskoga željezničkog muzeja. Tijekom radionice učenici su upoznati s vlakovima i željeznicom općenito, a težište je stavljeno na način rada parnog stroja, njegovu primjenu i revoluciju koju je izazvao te na posljedicu toga u pop kulturi u 20. i 21. stoljeću, osobito u podvrsti nazvanoj steampunk. Osim priče, djeca su dobila karakterističan zadatak, na temelju predloška i spoznaja iz prezentacije trebala su dizajnirati svoju lokomotivu u navedenome stilu.

Obrazovanje 21. stoljeća

I taj su zadatak izvrsno obavila, bez obzira na to što im do tada ni pojam ni estetika steampunka nisu bili poznati, baš kao ni knjige Julesa Verna ni filmovi proizišli iz njegovih romana, a koji su pravi predstavnici tog podžanra znanstvene fantastike.

Posljednjih se godina mnoge obrazovne ustanove bave upravo STEAM edukacijom jer ona, za razliku od obrazovanja koje je u školama podijeljeno na predmete, rješavanju problema pristupa primjenjujući znanje iz navedenih područja. Na taj se način potiče učenje koje nije u ‘ladicama’ i ne obuhvaća činjenice koje su u njih spremljene, nego znanje koje znamo kada i kako koristiti. STEM edukacija je obrazovanje za 21. stoljeće, a Hrvatski željeznički muzej tim programom nastoji pratiti suvremene muzejsko-pedagoške standarde.